Reklama
  • Środa, 3 lutego (13:06)

    Smaczne przekąski z różnych stron świata

Zaczynały skromnie jako przystawki, które wygłodniałym gościom pomagały przetrwać czas oczekiwania na danie główne. Jednak awansowały w hierarchii kulinarnej. Dziś z kilku przekąsek możesz skomponować oryginalne menu odpowiednie na wieczorne spotkanie z przyjaciółmi, a nawet na noworoczną imprezę.

Włoskie antipasti, hiszpańskie tapas, arabskie meze. Wszystkie przekąski mają tę samą cechę: są łatwe do zrobienia i do zjedzenia. Bo to potrawy wymyślone na kęs lub dwa.

Marynowane krewetki z koprem włoskim i krakersami

Dla 6–8 osób. Czas przygotowania: 20 minut + 2 lub 3 dni na marynowanie.

Reklama

1 łyżka ziaren kolendry, 1 łyżka ziaren czarnego pieprzu, 2 łyżeczki ziaren kopru, 1 kg ugotowanych krewetek obranych, z ogonkami, 250 ml białego octu winnego, 125 ml soku z limonki, pół cytryny pokrojonej w plastry, 1 bulwa kopru włoskiego pokrojonego w cienkie paski + listki na później do dekoracji, 1 czerwona papryczka chili przekrojona na pół, 2 ząbki czosnku przeciśnięte przez praskę, 250 ml oliwy z oliwek. Dodatkowo: żytnie krakersy, kwaśna śmietana, duży słoik typu wek (z przykrywką).

Przyprawy dokładnie rozgnieć w moździerzu. Wymieszaj je w misce z pozostałymi składnikami, pomijając oliwę i koper włoski. Dopraw do smaku solą.

Wrzuć krewetki do marynaty i zamieszaj, by się nią pokryły. Włóż je razem z paskami kopru włoskiego do wysterylizowanego słoika i zalej oliwą. Zamknij szczelnie wek i odstaw do lodówki na 2–3 dni.

Podaj krewetki w miseczce lub szklance, posypane listkami kopru, polane odrobiną zalewy. Będą dobrze smakowały z krakersami i kwaśną śmietaną.

Placki ziemniaczane z mulami i dipem sezamowym

Dla 4 osób. Czas przygotowania: 40 minut.

1 kg oczyszczonych muli, 0,5 kg ziemniaków, 1 pęczek posiekanego szczypiorku, 2 ząbki czosnku przeciśnięte przez praskę, 1 posiekana czerwona papryczka chili i dodatkowo porcja papryczki do dekoracji, 1 pokrojony pęczek czosnku niedźwiedziego, 1 jajko, 30 g mąki pszennej, 30 g mąki ryżowej, 125 ml oleju roślinnego, ziarna sezamu do dekoracji. Na dip: 2 łyżki sosu sojowego, 2 łyżki azjatyckiej pasty sezamowej lub tahini, 1 łyżka octu ryżowego, 1 łyżeczka ziaren sezamu, 1 posiekana ostra papryczka chili.

Do dużego rondla wlej 125 ml wody, wsyp mule. Przykryj i gotuj 2–3 minuty, aż muszle się otworzą. Odsącz na sitku, wyjmij małże z muszelek i ostudź.

Ziemniaki obierz, zetrzyj na tarce, odsącz. Masę wymieszaj z jajkiem oraz mulami, połową szczypiorku, chili, czosnkiem i czosnkiem niedźwiedzim. Dodaj przesianą mąkę, ponownie wymieszaj i posól do smaku. Wszystkie składniki dipu wymieszaj z łyżką ciepłej wody i odstaw.

Na patelni rozgrzej 1,5 łyżki oleju. Nabieraj niewielką porcję ciasta i smaż placuszki 2–2,5 minuty z każdej strony. Gotowe posyp ziarnami sezamu, chili i resztą szczypiorku. Podawaj z dipem sezamowym.

Dip brokułowy z arabskim chlebkiem

Dla 6 osób. Czas przygotowania: 20 minut. Czas gotowania: 10 minut.

350 g różyczek brokułów + 150 g do podania, 150 g wędzonych migdałów plus dodatkowo do dekoracji, 60 g startego parmezanu pół posiekanego ząbka czosnku, 1 cytryna (skórka i sok) plus 1 cytryna do serwowania, 125 ml oliwy z oliwek, 4 chlebki arabskie typu pita, suszone płatki chili do dekoracji, patelnia grillowa.

Zblanszuj 350 g brokułów. Zmiksuj je z migdałami, parmezanem, czosnkiem, skórką i sokiem z cytryny. Następnie dodaj 80 ml oliwy i miksuj na gładką pastę (w razie potrzeby dodaj jeszcze oliwy). Dopraw do smaku solą i pieprzem, całość przykryj i wstaw do lodówki.

Rozgrzej patelnię grillową, chlebki pita posmaruj cienko oliwą i grilluj minutę z każdej strony, aż się zrumienią. Pozostałe brokuły i połówki cytryn skrop oliwą, dopraw solą, pieprzem i grilluj na patelni 1–2 minuty, przekręcając co jakiś czas.

Podawaj brokuły, cytrynę i chlebki pita z dipem posypanym migdałami i płatkami chili.

Paszteciki z jagnięciną i pieczoną marchewką

Proporcje na 24 sztuki. Czas przygotowania: 30 minut. Czas gotowania: 2 godziny.

2 małe marchewki obrane, pokrojone na kawałki, 2 łyżki oliwy z oliwek, 1 posiekana cebula, 2 łyżki konfitury z czarnych lub czerwonych porzeczek, 1 łyżka czerwonego octu winnego, 600 g mielonej jagnięciny, 200 g mielonego kurczaka, 1 szklanka posiekanej natki pietruszki, 40 g bułki tartej, 4 posiekane ząbki czosnku, 2 łyżeczki mielonego kuminu, 2 łyżeczki mielonej kolendry, 1 łyżeczka suszonych płatków chili, skórka starta z 1 cytryny, pieprz, sól, 2 jajka, 2 arkusze ciasta francuskiego (375 g każdy), 2 łyżki ziaren czarnuszki, papier do pieczenia, folia aluminiowa. Na sos jogurtowy: 250 g jogurtu greckiego, 2 ząbki czosnku wyciśnięte przez praskę, pół szklanki świeżych posiekanych listków mięty, plus dodatkowa porcja do dekoracji, skórka starta z 1 cytryny.

Wymieszaj marchew z połową oliwy. Dopraw do smaku solą i pieprzem. Piekarnik rozgrzej do 180°C. Blachę do pieczenia wyłóż pergaminem, rozłóż na nim marchew, przykryj folią aluminiową i piecz 30–35 minut. Zdejmij folię i piecz kolejne 8–10 minut, aż marchew stanie się miękka i złotobrązowa. Wystudź ją i zmiksuj na purée.

Pozostałą oliwę podgrzej na patelni, wrzuć cebulę, smaż 6–7 minut. Odstaw do wystygnięcia. Wymieszaj porzeczki z octem i łyżką wody i po 15 minutach odsącz owoce z marynaty. W dużej misce dokładnie wymieszaj oba rodzaje mięsa z natką, bułką tartą, czosnkiem, przyprawami, skórką z cytryny, jednym jajkiem, marchewką i cebulą. Dopraw do smaku solą i pieprzem.

Drugie jajko roztrzep w oddzielnej misce. Arkusze ciasta rozwałkuj na posypanym mąką blacie, powinny mieć ok. 3 mm grubości. Na ciasto wzdłuż nałóż wałek mięsnego farszu o szer. 2,5 cm, zachowując 1,5 cm odstępu od krawędzi. Następnie zroluj ciasto, posmaruj częścią roztrzepanego jajka. Dociśnij i zlep rulony.

Przełóż je na deseczkę, wstaw do lodówki na 30 minut. Potem odetnij końcówki i pokrój ciasto na 5-centymetrowe paszteciki. Połóż je na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, natnij wierzch każdego w 2–3 miejscach, posmaruj pozostałym jajkiem i posyp czarnuszką.

Piecz na złoto w rozgrzanym do 180°C piekarniku 25–30 minut. Wymieszaj ze sobą składniki sosu, dopraw solą i pieprzem. Gorące paszteciki podawaj z sosem posypanym świeżą miętą.

Jaja faszerowane na trzy sposoby

Dla 8–10 osób. Czas przygotowania: 30 minut. Czas gotowania: 10 minut.

12 jaj o temperaturze pokojowej, 80 g majonezu, 1 posiekana szalotka, 1 łyżeczka musztardy Dijon, 1 szczypta pieprzu Cayenne, tabasco do smaku, 50 g filet wędzonego pstrąga podzielony na kawałki, 1 rzodkiewka pokrojona w cienkie słupki, 1 łyżka drobnych kaparów, posiekany szczypiorek do dekoracji, 4 filety anchois przekrojone wzdłuż na pół, wędzona papryka w proszku do dekoracji, posiekana natka pietruszki do dekoracji, 3 plastry szynki włoskiej pokrojonej na kawałki, rzeżucha do dekoracji, oliwa z oliwek do podania.

Jajka ugotuj na twardo, schłódź w zimnej wodzie i obierz ze skorupek. Przekrój na pół i delikatnie wyjmij żółtka łyżeczką. Białka przełóż na tacę wyłożoną papierowym ręcznikiem i wstaw do lodówki. Żółtka przetrzyj przez sitko, wymieszaj z szalotką, majonezem, musztardą, pieprzem i tabasco. Dopraw do smaku solą i pieprzem.

Do białek nałóż po porcji masy żółtkowej. Osiem połówek udekoruj wędzonym pstrągiem, rzodkiewką, kaparami i szczypiorkiem. Kolejnych osiem – filecikami anchois, papryką i natką. A ostatnią część – szynką i rzeżuchą. Całość skrop oliwą z oliwek.

Żeberka limonkowo-kokosowe

Dla 8–10 osób. Czas przygotowania: 35 minut + godzina na zamarynowanie. Czas gotowania: 10 minut.

300 ml mleczka kokosowego z puszki, 125 ml sosu rybnego, sok z 1 limonki, 2 ząbki czosnku drobno posiekane, 600 g żeberek bez kości, patelnia grillowa. Do podania: sałata masłowa, świeża kolendra, mięta, ogórek pokrojony na kawałki, 200 g ugotowanego białego lepkiego ryżu. Na sos tajski prik nam pla: 80 ml sosu rybnego, 80 ml soku z limonki, 1 łyżeczka drobnego cukru palmowego, 2 ząbki czosnku przeciśnięte przez praskę, 2 szalotki drobno posiekane, 1 ostra papryczka chili drobno posiekana, sól, pieprz.

Wymieszaj mleko kokosowe, sos rybny, sok z limonki i czosnek. Włóż mięso do miski, zalej je marynatą, przykryj i odstaw do lodówki co najmniej na godzinę.

Przygotuj tajski sos: sok z limonki, sos rybny i cukier palmowy mieszaj do chwili, aż ten ostatni się rozpuści. Następnie dodaj czosnek, szalotkę i chili, dopraw solą i pieprzem.

Rozgrzej niezbyt mocno patelnię grillową. Piecz mięso. Tylko raz odwróć je na drugą stronę. Żeby żeberka były średnio wysmażone, powinno się je grillować 8–10 minut. Zdejmij mięso z patelni, przykryj folią aluminiową i odstaw na 5 minut. Następnie pokrój je w plastry i podawaj z sałatą, ziołami, ogórkiem, ryżem i sosem prik nam pla.

Więcej na temat:z | smaczne | przekąski | jaja | dip | paszteciki | placki | Dijon | proporcje | ziemniaki | Ca | danie

Zobacz również

  • ● opakowanie ciasta francuskiego ● pesto z bazylii ● 150 g chudej szynki ● 250 g pomidorów ● garść czarnych oliwek ● świeża bazylia, czosnek ● oliwa z oliwek przyprawy: więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.